Värmdö kommun planerar att utveckla Hemmesta till en naturlig träffpunkt på Värmdölandet med ett sammanhållet och levande centrum. En god trafikmiljö längs Skärgårdsvägen genom Hemmesta är viktig för att gå i den riktningen.
Värmdö driver för närvarande en så kallad Åtgärdsvalsstudie som handlar om hur trafik- problemen kan lösas och stödja utvecklingen av Hemmesta. Ett syfte med åtgärdsvals- studien är också att analysera förutsättningarna för en ny väg öster om Hemmesta.
Kunskap från berörda intressenter är central för att förstå problemet och hitta rätt lösningar. Vägföreningen är inbjuden till en andra workshop på 18 december och deltar med tre personer. Vi har även deltagit på den första workshopen.
Det är då intressant vad vägföreningens representanter har för synpunkter med sig till dessa träffar. Likaså behöver man återrapportera till medlemmarna om vad som kommer fram i diskussionerna.
Jag och säkerligen övriga fastighetsägare som starkt berörs av vad som händer med trafiklösningen för väg 274 har ingen aning om hur noggrant det planmässiga, ekonomiska och juridiska underlaget är för diskussionen om val av lösning. Det är däremot konstigt att endast de stora fastighetsägarna vägföreningarna, friluftsfrämjandet och naturskyddsföreningen fått tillfälle att delta i de båda arbetsdagarna. Ingen av de närmaste företagarna och små fastighetsägarna har ens fått en skriftlig information om vad diskuterade alternativ innebär för dem.
Jag har läst sammanfattning av vad som hände vid arbetsdagen den 11 november och socialdemokraternas utredning. Socialdemokraternas utredning biläggs denna kommentar Det finns all anledning för alla boende utmed vägavsnittet att skaffa sig kunskap om handlingsalternativen på så tidigt stadium som möjligt för att kunna påverka den slutliga politiska processen.
Även om jag inte är direkt berörd av vägbyggnadsförslaget och inte har detaljkunskap om bakgrundsmaterialet är min tidiga kommentar denna: Vägen behöver förbättras även efter Vik. Boendemiljön på ömse sidor om vägen blir sämre med 3 och vid vägbomar och på något avsnitt 4 filer. Vägen mot söder kommer minst 5 meter närmare fastigheterna. Bullereffekterna blir därför än större för fastigheter som inte byggts bullersäkrade. Ombyggnaden inbjuder till högre fart och skiljer effektivt områden utmed vägen från varandra. Inte ens i den större tätorten Gustavsberg har motsvarande trafiklösningar kommit i fråga. Den kostnadsbedömning som gjorts är alldeles för låg. Den täcker bara själva byggkostnaden för vägen. Den täcker inte kostnaden för ändring av alla detaljplaner och vägplanen för att möjliggöra utvidgning av vägområdet och intrång på fastighetsägarnas mark. Vid tvångsmässiga inlösningar av mark ska marknadsvärdet betalas plus 25 %. Dessutom måste kommunen/trafikverket betala tillkommande anordningar på själva fastigheterna (bullerskydd, trädgårdsändringar, nya infarter) samt egna och fastighetsägarens kostnader i första instans. Tidsaspekten för genomförandet är inte 1,5 år med hänsyn till planarbete, expropriationer eller lantmäteriförrättningar. Dessutom är det inte säkert att antagna detaljplaner vid ett överklagande står fast med hänsyn till regeringsformens egendomsskydd. Det är tveksamt om kravet på väsentlighet är uppfyllt då det redan finns en väg som visserligen inte är bra men förbättringen löser enligt utredaren inte behoven på lång sikt. Det är därför också tveksamt om proportionalitetsprincipen i expropriationslagen är tillgodosedd. Är förbättringen så bra att väghållarens intresse av denna inte är oproportionellt i förhållande till fastighetsägarens önskemål att behålla sin fastighet intakt.
Bo Nilsson
Bilaga (Bilagor och bilder saknas) Hela dokumentet kan hämtas från facebookgruppen Rädda Hemmestaskogen
PM
Ålstäket
Hemmesta
Reverserande trefältslösning. Ver. 1.0
ProExCon AB 2015-12-09
Torbjörn Lundbom
Sammanfattning.
Värmdö kommun har valt att ta ett omtag i planarbetet för Hemmesta centrum. Socialdemokraterna vill i denna PM spegla möjligheterna att förbättra tillgängligheten till Hemmesta centrum med bil, buss och cykel samt gångtrafikanter och även se över framkomligheten och trafiksäkerheten på Skärgårdsvägen.
Man har då valt att spegla förutsättningar för en möjlig reverserande tre-fältslösning mellan Ålstäket- Hemmesta, samt med sträckan Mölnvik-Ålstäket som förebild och beaktande av de goda erfarenheterna därifrån.
Förbättring av trafiksäkerheten kan vara att bl.a. bygga bättre gc-banor, anlägga planskilda gång-och cykelpassager och inte minst minimera antalet utfarter och minska antalet korsningar.
Vi kan konstatera att det finns goda förutsättningar att uppfylla målen och förutsättningarna rent tekniskt för en reverserande tre-fältslösning på sträckan.
På grund av att underlagsmaterialet är så bristfälligt finns stora osäkerheter när det gäller bl.a. markåtkomst och intrång mot privata fastighetsägare.
Vi har även tittat på en grov kostnadsuppskattning och ser då möjligheterna att anlägga en fungerande tre-fältslösning för ca 60 mkr.
Vi bedömer att en etappindelning med delöppningar vartefter de blir klara är för projektet den bästa lösningen och för trafiken under byggtiden.
PM för att spegla förutsättningar för en möjlig reverserande trefältslösning mellan Ålstäket-Hemmesta, Värmdö Kommun.
1. Inledning.
Värmdö kommun har för avsikt att titta på förutsättningarna för att förbättra trafikproblemen på sträckan Ålstäket-Hemmesta.
Arbetet med att skapa en detaljplan för omvandling av Hemmesta centrum har pågått och pågår och kommer nu att intensifieras.
Syftet med denna PM är att översiktligt definiera trafikförhållanden i stråket och se möjligheter att tillfälligt lösa problemen på sträckan med en reverserande tre-fältslösning och ge arbetet med Hemmesta centrum bättre förutsättningar.
Målet med studien är att finna förutsättningar för en reverserande tre-fältslösning på sträckan..
Resultatet är att ge underlag för kommunal planering samt även Trafikverkets och SL:s åtgärdsplanering.
Trafikverket genomförde tillsammans med Värmdö kommun år 2006 en reverserande trefältslösning på sträckan Mölnvik-Ålstäket som bidrog att högst avsevärt förbättra trafikflödet på sträckan. Tio år senare kan man bara konstatera hur väl detta stråk fortfarande fungerar för såväl buss- som biltrafik.
Enligt de trafikanalyser som genomfördes 2006/2007 skulle sträckan Mölnvik-Ålstäket vara hållbar fram till 2025, trafikplatserna Mölnvik-Ålstäket skulle nå taket betydligt tidigare.
Vi har inte specifikt tittat på eller analyserat kollektivtrafiken på sträckan men erfarenheter från Mölnvik-Ålstäket visade att bussarna fick betydligt bättre tillgänglighet med två körfält in mot Stockholm ökad på morgonen. Däremot finns ett starkt behov av ökad tillgänglighet för kollektivtrafiken med bl.a.bättre infartsparkeringar.
Däremot finns ett starkt behov av ännu bättre tillgänglighet för kollektivtrafiken med bl.a. bättre infartsparkeringar.
2. Bakgrund.
Trafiksituationen på sträckan idag är ohållbar, många oskyddade trafikanter, barn och vuxna, till fots och cykel är extremt utsatta, trafikflödet varierar kraftigt mellan sommar och vinter.
Prognoser visar på ca 9000 fordon per dygn, (sommartid ca 13000), utbyggnad av Hemmesta centrum kommer att generera såväl nya bostäder som lokaler för kommersiell och allmän service. Dessutom pågår planläggning omvandling av sommarstugeområden norr och öster om Hemmesta centrum.
Sträckan Ålstäket-Hemmesta vägskäl är ca 3 km lång och består till stora delar av två körfält b=3,5 m, tot .7,0 m samt en gångbana för gående och cykel med dålig standard. Sträckan har också kompletterats med högre standard för busshållplatser.
Sträckan Ålstäket-Grantomta där genomförde Trafikverket i samarbete med Värmdö kommun Grantomta området som färdigställdes 2012 med en ny gångpassage för att trygga barnens säkerhet till och från skolan, dessutom utfördes trafiksäkerhetshöjande åtgärder i form av nya busshållplatser, på-och avlämning av barn till skolan och nya cirkulationsplatser, så delar av sträckan Ålstäket-Grantomta har genomgått stora förändringar sett ur bl.a. ett trafiksäkerhetsperspektiv.
Sträckan Grantomta –Värmdövallen två körfält , tot. 7,0 m samt en gångbana b=3,5m på den norra sidan av vägen, ett övergångsställe finns på denna del av sträckan.
Cirkulationsplatsen vid infarten till Värmdövallen byggdes ut under 2010 och fick en bättre standard. Gång-cykelstråket på den här sträckan är otydligt och saknas bitvis.
Sträckan Värmdövallen-Hemmesta centrum har två körfält b=3,5 m tot. 7,0 m och en separerad gång-och cykelbana b-3,5m på såväl den norra som södra sidan, ett signalreglerat övergångsställe finns strax efter busshållplatserna. Trafiksituationen vid Hemmesta centrum är helt ohållbar, likaså funktioner för gång-cykeltrafikanter.
Sträckan Hemmesta centrum –Hemmesta vägskäl består även här av två körfält b=3,5m tot. 7,0 samt en separerad gång-cykelbana som iordningsställts på senare tid och därmed också medfört en acceptabel standard på sträckan.
Hemmesta vägskäl har också förbättrats på senare tid och fått en högre standard sett ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Bussarnas vänd-och uppställningsmöjligheter i Hemmesta har avsevärt förändrats till det bättre de senaste åren.
3. Förutsättningar för en reverserande tre-fältslösning.
3.a Avgränsning.
Denna PM redovisar endast om det är tekniskt möjligt att genomföra en reverserande trefältslösning på sträckan och vad det får för konsekvenser rent praktiskt.
Vi har inte heller specifikt tittat på problemen med buller, luftkvalitet och barriäreffekter utefter sträckan.
3.b Förutsättningar.
Tre st körfält b=3,10- 3,30 m tot. 9,30- 9,90 m samt gc- väg b=3,5- 4,0 m.
Förbjuden vänstersväng.
Ett antal cirkulationsplatser strategiskt placerade utefter sträckan.
TV- övervakning.
Digital signalreglering.
Körfältsbommar.
Övergångsställen såväl planskilda som i plan.
Hastighetsbegränsning till 50 km/tim.
Bra belysning.
Minimera antalet utfarter.
En fungerande avvattning.
4. Förslag till nödvändiga åtgärder på sträckan Ålstäket-Hemmesta för att åstadkomma en reverserande tre-fältslösning.
Cirkulationsplats Ålstäket är idag en väl fungerande cirkulation för trafik såväl från och till Stavsnäs och Hemmesta och med den lösning med fyra körfält två från Mölnvik samt två till Mölnvik bedömer vi att det krävs små förbättringar för att skapa ett bättre trafikflöde med en reverserande tre-fältslösning från och till Hemmesta.
Tpl Ålstäket. Kräver mindre justeringar i form av bl.a. anpassning av körfält och refuger.
Sträckan Ålstäket-Grantomta förses med körfältsbommar mot Hemmesta en utvidgning av körfälten söderut mot bensinstationsområdet krävs vilket då inkräktar och kräver markåtkomst. Förutsätter att befintlig gc-bana på den norra sidan kan bibehållas fram till övergångsstället vid Viks skolväg.Hela sträckan från Ålstäket upp till första cirkulationsplatsen vid Grantomta måste breddas mot söder som berör privata fastighetsägare.
Bilden tagen från Ålstäket mot Grantomta. Breddning av väg och gc-bana söderut.
Cirkulationsplatserna vid Grantomta måste förändras och utökas i storlek vilket innebär ytterligare markåtkomst och vissa förändringar av anslutande vägar från Viks skolväg och från Ljungområdet.
Däremot bedömer vi att gc-tunneln ej behöver utökas.För att erhålla tre st körfält mellan cirkulationsplatserna måste bullerplanket vid busshållplatsen flyttas något i sidled men kommer inte påverka utrymmet nämnvärt.
Tpl. Grantomta den mindre. Utökas med två körfält genom cirkulationen.
Tpl . Grantomta den större. Utökas med två körfält genom cirkulationen, justering av ansl. vägar.
Sträckan Grantomta-cirkulationsplatsen vid Värmdövallen.
På sträckan kan man lätt åstadkomma tre st körfält, men kommer att kräva markåtkomst utefter sträckan, flera partier med berg i dagen finns på den södra sidan av vägen. Gc-banan på den norra sidan kan utökas till viss del norrut.
För att minska intrånget söderut kan man ta upp nivåskillnader med olika typer av murkonstruktioner.
In- och utfarter på sträckan är begränsande till två st och av den anledningen bedömer vi att det inte behövs ytterligare cirkulationsplatser.
Däremot måste ett övergångsställe anordnas vid det nya bostadsområdet och att befintligt bibehålls vid busshållplatsen.
Cirkulationsplatsen vid Värmdövallen utökas med två körfält i vardera riktning, bedöms som möjligt utan större problem.
Sträckan Grantomta mot Hemmesta. Breddning av vägen mot söder och gc-bana mot norr.
Sträckan från Grantomta mot Hemmesta. Breddning av väg mot söder och gc-bana mot norr. Mittför nya bostadsområdet nytt övergångsställe.
Tpl. Värmdövallen. Två nya körfält genom cirkulationen.
Sträckan cirkulationsplatsen Värmdövallen- Hemmesta centrum.
Första delen från cirkulationsplatsen fram till det signalreglerade övergångsstället kräver flytt av gc-banor och busshållplatser i sidled såväl mot norr som söder.
Befintligt signalreglerat övergångsställe ersätts med en planskild gc-väg i form av en gctunnel längre österut mot Hemmesta centrum.
Busshållplatser vid Värmdövallen med signalreglerat övergångsställe. Breddning av väg mot söder och norr och flyttning av busshållpatser i sidled, signalreglerat övergångsställe utgår.
Bilden nedan visar en tänkbar placering av en planskild korsning för gång och cykel trafikanter för att ersätta det signalreglerade övergångsstället.
Mot Hemmesta centrum. Möjlig placering av en gc-tunnel på sträckan ner mot Hemmesta centrum.
För Hemmesta centrum kommer det nu att ske ett omtag när det gäller planarbetet , vilket gör det svårt att i det här skedet hitta optimal lösningar, här måste det ske ett ingående samarbete med plansidan.
Vi ser inte några problem att åstadkomma tre körfält genom Hemmesta centrum, viktigt är att centrum förses med en cirkulationsplats, åtgärden kräver utrymme och viktigt att planavdelningen tar med detta i arbetet från början. Det krävs förstås många andra lösningar för Hemmesta centrum, men för att skapa en reverserande tre-fältslösning är det viktigt att en cirkulationsplats skapas som fungerar.
Idéer som poppat upp är varför inte en fyrfältslösning genom Hemmesta centrum, varför inte, som vi ser det ingen omöjlig lösning rent tekniskt.
Sträckan ner mot Hemmesta centrum. Breddning söderut av vägen och gc-vägen.
Del av Hemmesta centrum. Möjlig placering av en ny cirkulationsplats vid Hemmesta centrum.
Resterande del av sträckan ner mot Hemmesta vägskäl innebär inga större problem att åstadkomma tre körfält, utrymme finns söderut, två busshållplatser måste flyttas i sidled.
En cirkulationsplats anordnas nere vid bussuppställningplatsen/återvinningscentralen vilket också markerar start för det reverserande körfältet, viktigt att bussarna och övrig trafik erhåller en bra anslutning från och till uppställningsplatsen/återvinningscentralen.
Från Hemmesta centrum mot Hemmesta vägskäl. Breddning av vägen mot söder, flyttning av bullerplank och gc-väg.
Övergångsställe vid Näsvägen. Breddning av väg och gc-väg mot söder. Lämplig placering av ny cirkulationsplats.
Ner mot Hemmesta vägskäl. Breddning av väg och gc-väg mot söder, flyttning av busshållplats.
Ner mot Hemmesta vägskäl. Breddning av vägen mot söder, flyttning av busshållplats.
Hemmesta vägskäl. Ny cirkulationsplats vid bussuppställningsplats/återvinningscentral.
5. Övriga åtgärder för att åstadkomma en reverseserande tre-fältslösning.
Körfältsbommar erfordras vid följande cirkultionsplatser, se bil. Översiktsplan bil.1.
– Ålstäket.
– Grantomta.
– Värmdövallen.
– Hemmesta centrum. – Hemmesta vägskäl.
Digital signalreglering i form av körfältsportaler måste utföras, se bil. Översiktsplan 1.
– Ålstäket.
– Mellan Ålstäket- Grantomta.
– Grantomta.
– Mellan Grantomta- Värmdövallen.
– Vid pingstkyrkan.
– Vid Värmdövallen.
– Mellan Värmdövallen- Hemmesta centrum.
– Hemmesta centrum.
– Mellan Hemmesta centrum- Hemmesta vägskäl vid Näsvägen.
– Mellan Hemmesta centrum- Hemmesta vägskäl.
Avvattning.
Med utökning till tre körfält ökar den hårdgjorda ytan vilket genererar mer omhändertagande av vägdagvatten.
Vi har inte i detta skede inte tillräckligt med kartunderlag för att kunna utreda avvattningen i detalj, men kan bara konstatera att vissa delar av sträckan kräver mer komplettering med dagvattenledningar än andra.
Sträckan Grantomta- Värmdövallen är profilmässigt rätt plan och kräver flera nya brunnar och ledningar för att erhålla en bra avvattning.
En annan sträcka som bedöms problematisk är området vid Hemmesta centrum som måste lösas i samråd med detaljplanearbetet.
Övriga sträckor är lättare att lösa då plan och profil ger bättre möjligheter och då också bättre utrymme finns vid sidan av vägen för diken och infiltration.
Belysning/ fiberkabel.
Befintlig belysning är undermålig utefter flera sträckor mellan Ålstäket-Hemmesta vägskäl.
Sträckan Ålstäket-Grantomta kräver komplettering med ny belysning, däremot har området vid Grantomta ny fullgod belysning sen 2010.
Sträckan Grantomta-Värmdövallen har en helt oappceptabel/avsaknad av belysning idag och måste kompletteras sett ur bl.a. ett trafiksäkerhetsperspektiv.
Värmdövallen- Hemmesta centrum har belysning utefter sträckan men måste delvis flyttas och kompletteras. Viktigt här att samråd sker med detaljplanearbetet för Hemmesta centrum.
6. Riskhantering.
Det finns idag styrande dokument i form av lagar och förordningar som anger att riskanalys ska genomföras.
I denna PM har inte utförts någon inventering av eventuella riskobjekt som kan finnas utefter sträckan Ålstäket- Hemmesta vägskäl.
Risker förutsätts hanteras på andra sätt och i kommande eventuella fördjupningar som erfordras i den fortsatta planeringsproccessen.
7. Planeringsproccessen (fortsatt arbete).
Ett viktigt steg i det fortsatta arbetet är att myndigheten beslutar om projektet kan medföra betydande miljöpåverkan eller inte.
Vår bedömning är att genomföra tre körfält på sträckan, inte medför betydande miljöpåverkan, vilket skulle underlätta planeringsproccessen högst väsentligt.
Nästa steg är att ta fram en handlingsplan för att tids-och resurssätta de delar som eventuellt beslutas att genomföras.
Vi tror att en etappvis utbyggnad måste ske med tanke på trafiksituationen med start från Ålstäket mot Hemmesta.
Viktigt att inblandade parter tar sitt ansvar och att handlingsplanen är väl förankrad.
8. Drift-och underhåll.
En reverserande tre-fältslösning medför ökade kostnader för drift-och underhåll dels på grund av de trekörfälten som genererar bl.a. mer snöröjning, sommartid mer sopning.
Den digitala lösningen med körfältsbommar, digital signalstyrning samt TV-övervakning kräver mer daglig tillsyn och styrning från Trafik Stockholm och också känsligt ur ett reservdels perspektiv.
9. Kostnadsuppskattning.
En grov kostnadsbedömning har gjorts utifrån en teknik fungerande tre-fältslösning mellan Ålstäket-Hemmesta vägskäl.
Denna preliminära bedömning är belastad med flera osäkerheter dels på grund av att ritningsunderlag har saknats för stora delar av sträckan.I stället har vi valt att basera kostnaderna på de erfarenheter som erhållits från Mölnvik-Ålstäket.
Prisnivå 2015.
Väg inkl. gc-bana 21,0 mkr
Gc-banor separerade 4,0 mkr
VA/avvattning 2,0 mkr
Belysning/fiber. 1,5 mkr
Cirkulationsplatser nya 3 st. 2,4 mkr
Cirkulationsplatser bef. just. 4 st. 2,0 mkr
Övergångsställen 6 st. 1,0 mkr
Gc-tunnel 7,0 mkr
Körfältsbommar 6 st. 1,0 mkr
Portaler med digitala tavlor 10 st. 5,0 mkr
Tv-övervakning (kameror) 5 st. 1,0 mkr
Trimning SAT-prover 0,8 mkr
Marklösenkostnader 1,5 mkr
Utredning/projektering 4,8 mkr
Generella villkor 2,0 mkr
Risker (trafik/omledning) 3,0 mkr
Totalt Mkr 60,0 mkr
10. Etappindelning/ tidsuppskattning.
Viktigt att detta projekt genomförs med fokusering på att hantera trafiken under byggnadtiden, vi har även här en s.k. ”getingmidja” som ställer till problem.
En preliminär etappindelning och tidsuppskattning skulle kunna se ut enligt följande, förutsättning att alla tillstånd och avtal är klara mellan berörda parter.
Etappindelning Byggtid
1. Tpl Ålstäket-Tpl Grantomta 4 mån.
2. Tpl Grantomta-Tpl Värmdövallen 6 mån.
3. Tpl Värmdövallen- Tpl Hemmesta centrum 8 mån.
4. Tpl Hemmesta centrum- Tpl Hemmesta vägskäl 6 mån.
Ett alternativ är att jobba med flera fronter samtidigt, detta skulle innebära att totaltiden minskades, men kommer att innebära stora problem för trafiken och viktigt är att ta hänsyn även till våra trafikanter.
Om man skulle välja att bygga allt i ett bedömer vi att byggtiden skulle bli ca 11/2 år.
Vår uppfattning är att det bästa för alla parter är att bygga ut detta projekt med ovan föreslagna etappindelning och delöppna sträckorna vartefter de blir klara.
Viktigt att fundera på är val av årstid att bygga på, med andra ord att undvika sommarperioden.
Alla inblandade parter måste vara medvetna om problemen med trafiken under byggtiden men viktigt att arbeta med informationsinsatser om trafikläget för såväl bil- som kollektivtrafik.
Ett annat sätt är att arbeta med syftet att minska behovet av transporter, motivet är att att påverka resan innan den har börjat s.k. ”Mobility Management” åtgärder.
11. Bilagor.
Översiktsplan bil. 1.
Plan tpl Ålstäket bil. 2. Plan tpl Grantomta mindre bil. 3.
Plan tpl Grantomta större. bil. 4.